##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Bairon Jaramillo Valencia

Abstract

This text has the intention of putting in evidence the case report of a methodological
procedure, regarding a set of sequential sessions performed in a university course, these ones
were developed in the Programa de Humanidades y Lengua Castellana from the Facultad
de Educación: Universidad de San Buenaventura, Medellín-Colombia. This idea
progressively emerges along some reflections done in the research seedbed named Artes,
Intermedialidad y Educación (AIE); and consequently, a pedagogical-didacic program is
elaborated to make possible specific competences developments —from an educational,
investigative and creative stance— in the Géneros Literarios: Poesía (GLP) course. This
study —which had an empirical approach— used a set of ad hoc techniques as
methodological references: a semi-structured interview and a non-participant observation;
consequently, among the most meaningful findings, it is highlighted the quality of lyrical
production based on constituents of form and content, the capacity of providing sharp
reflections about undeniable aspects from the the objective reality of the country (Colombia),
as well as the act of conveying ironic messages through the lyrical object; all of this generally
respecting the verses metrics in the poetic expressions. Everything that was mentioned before
was established through a balance between the parameters that the university has and the
freedom it offers in terms of allowing inner dynamics in class for the teacher’s autonomy as
well as the students.

Download Statistics

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

poetry, verse, education, methodology, corruption.

References
Alonso, G. E. (2015). El tópico del justo medio en los Epigramas de Marco V.
Marcial. Revista de Estudios Clásicos, (42), 11-31. Recuperado de
https://bit.ly/2CBqCVa
Arellano, G. D. (2017). Corrupción como proceso organizacional: comprendiendo la lógica
de la desnormalización de la corrupción. Contaduría y administración, 62(3), 810-
826. doi: https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.01.005
Arriazu, E. L. (2018). El epigrama satírico de AS Pushkin y la crítica literaria de su tiempo. IV
Internacional de Letras, 775-781. Recuperado de https://bit.ly/38VXZOy
Avendaño, F., y Chávez, I. (2020). El arte de la simulación: Casos emblemáticos de
corrupción en México. Ciudad de México, México: Instituto Mexicano para la
Competitividad. Recuperado de https://bit.ly/30fIRrc
Bustamante, R. L., Cifuentes, M. A., Martínez, L. M., Valencia, B. J., Cardona, N. B.,
Herrera, S. J., y Fernández, Y. S. (2019). ¿Qué y cómo le digo? Saberes y
concepciones de docentes en educación preescolar sobre el trabajo con padres. En C.
V. Meriño, (ed). Gestión del Conocimiento Perspectiva Multidisciplinaria (Vol. 12
pp. 373-386). Venezuela: Fondo Editorial Universitario de la Universidad Nacional
Experimental Sur del Lago Jesús María Semprúm. Recuperado de:
https://bit.ly/32kBelT
Escobar, O. C. A. (2015). Experiencias docentes universitarias: Matices desde su reflexión
y sistematización. Medellín, Colombia: Editorial Lasalle. doi:
https://doi.org/10.19052/9789588844770
Fallas, M. C. (2015). El uso de la hiperbole en los epigramas de Marcial. Káñina, 39(3), 119-
127. Recuperado de https://bit.ly/38ZwS53
Folgueiras, B. P. (2016). La entrevista. Dokumentos de trabajo, 1-11. Recuperado de
https://bit.ly/2DBVaq7
García, G. M. (2000). La manipulación en la construcción de la realidad internacional. Razón
y Palabra, 17, 20-40. Recuperado de https://bit.ly/38XrShk
García, H. S. R. (2019). Ética y experiencia universitaria: el papel de la libertad de cátedra
en el aprendizaje ético y sus amenazas. Revista de Educación y Derecho., (20), 1-19.
doi: https://doi.org/10.1344/REYD2019.20.30025
Hernández, M. I. (2018). Detección del grado de aceptación de un texto de acuerdo al
contexto y dominio (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma del Estado de
México, México, México D. F. Recuperado de https://bit.ly/32jDsSz
Jaramillo, V. B., Largo, T. S., y Gómez, M. L. (2020). Sobre el vínculo afectivo y los
procesos de aprendizaje en niños de 7 a 9 años. Educación y Humanismo, 22(38), 1-
19. doi: https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3552
Kaufmann, D. (2015). La corrupción importa. Finanzas y Desarrollo, 52(3), 20-23.
Recuperado de https://bit.ly/2ZvoJCf
Pérez, M. M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 13(23), 263-
278. Recuperado de https://bit.ly/3j9btLg
Ramírez, E. M. R. (2017). La corrupción en el Estado Colombiano. Dictamen Libre, (21),
29-36. doi: https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.21.3140
Rodríguez, V. M. C. (2015). La moral tributaria en América Latina y la corrupción como uno
de sus determinantes. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 60(224), 103-
132. doi: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)30005-2
Sáez, F. V. (2013). El libro escuela de la canción y del poema: Un tratado para ser autorpoeta, cantautor-cantautora. Alicante, España: Editorial Club Universitario.
Recuperado de https://bit.ly/3fxEP3Y
Seña, J. F. M. (2016). La corrupción: Algunas consideraciones conceptuales y
contextuales. Revista Vasca de Administración Pública. Herri-Arduralaritzako
Euskal Aldizkaria, (104), 25-41. Recuperado de https://bit.ly/2OtGSdu
Stripeikis, C. A. (2018). El fenómeno de re-performance en el epigrama dedicatorio y en la
oda pindárica. Circe de clásicos y modernos, 22(2), 71-82. doi:
https://doi.org/10.19137/circe-2018-220205
Ugón, P. A. (2015). Versificar para el" común" en el siglo XIX. Cuadernos Americanos 151,
(1), 79-103. Recuperado de https://bit.ly/3eyaBfK
Citation Format
How to Cite
Jaramillo Valencia, B. (2020). XXVIII. EPIGRAMS WITH A CERTAIN IRONY: A LYRICAL-CRITICAL ANALYSIS OF CONTEMPORARY COLOMBIA . Revista De Investigación Transdisciplinaria En Educación, Empresa Y Sociedad - ITEES, 4(4), 1–21. https://doi.org/10.34893/itees.v4i4.192
Section
Artículos Científico