##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Félix Augusto Cardona Olaya

Abstract

The project analyzes the mediation of memory as a key element for autonomous design
processes from a decolonial perspective, which allows communities to understand the
cultural wealth they possess, through artifacts and places that they have built and has allowed
them to configure their territory of life. Their collective memory and their community
identity without external cultural parallels. For this, qualitative research is applied from the
grounded theory and application of ethnographic techniques: communal workshops, life stories and visual anthropology, on a community representing the Colombian Coffee Cultural
Landscape. Until now, three elements have been identified with this community that within
a decolonial cultural hybridization will allow the development of design processes: visual
narration artifacts (photographs), oral narration places (Kitchens) and experiences of this
landscape (Tours prosaic).

Download Statistics

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

collective memory, cultural manifestations, social narratives, design, cultural landscape

References
Artscrafts.Org.Uk. (15 De marzo De 2017). The Arts & Crafts Movement In Great Britain
1850-1915. Obtenido De Http://Www.Artscrafts.Org.Uk/Roots/Intro.Html
Bonsiepe, G. (1985). Diseño De La Periferia: Debates Y Experiencias. Mexico: Gustavo
Gilli.
Cardona, F (2015) Diseño De Estrategias Para La Apropiación Social Del Patrimonio
Cultural. Tesis De Grado Maestría En Diseño Y Creación Interactiva. Universidad
De Caldas. Sin Publicar
Escobar, A. (2016). Autonomia Y Diseño. Popayan: Universidad Del Cauca.
Frieri, Sandra (Comp.). (2014). Manual De Herramientas Participativas Para La
Identificación, Documentación Y Gestión De Las Manifestaciones Del Patrimonio
Cultural Inmaterial. Convenio Patrimonio Cultural Inmaterial Desde La Perspectiva
Local. Bogotá: Ministerio De Cultura & Tropenbos Internacional Colombia.
Fry, T. (2012). Becoming Human By Design. Londres: Berg.
Garcia, N. (1999). Los Usos Sociales Del Patrimonio Cultural. Patrimonio Etnológico.
Nuevas Perspectivas De Estudio, 16-33.
Gómez, A. (2015) “Modelo De Diseño Para La Valoración Y Apropiación Social Del
Patrimonio En El Paisaje Cultural Cafetero Colombiano”. En Revista Kepes Año 12
No. 11 enero-junio 2015, Programa De Diseño Visual De La Universidad De Caldas.
Págs. 117-138
Gonzalez, O. (2015). El Diseño Como Accion. Manizales: Universidad De Caldas.
Gutierrez, A. (2015). Resurgimientos Sures Como Diseños Y Diseños Otros. Nomadas, 113-
129.
Jenkins, H. (2008) Convergence Culture. La Cultura De La Convergencia De Los Medios
De Comunicación. Paidós, Barcelona, 301 Pp.
Krippendorff, K. (2006). The Semantic Turn. Boca Raton. Fa: Crc Press Taylor & Francis
Group.
Lyotard, J. (1987). La Condicion Postmoderna. Madrid: Catedra S.A.
Manzini, E. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction To Design For
Social Innovation. Cambridge: Mit Press.
Papanek, V. (1977). Diseñar Para El Mundo Real. Madrid: Blum.
Smith, C. (2009). Design For The Other 90 Percent. Recuperado El 12 de septiembre de
2015, De Http://Www.Artbook.Com/Ebook-Design-For-The-Other-90-Percent.Html
Citation Format
How to Cite
Cardona Olaya, F. A. (2020). XXXIV. MEMORY AS A FOUNDATION IN DECOLONIAL DESIGN PROCESSES. Revista De Investigación Transdisciplinaria En Educación, Empresa Y Sociedad - ITEES, 4(4), 1–14. https://doi.org/10.34893/itees.v4i4.198
Section
Artículos Científico